W obliczu ukazujących się w mediach (Dziennik Łódzki nr 51 z dnia 3.03.2014) informacjach na temat Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego informujemy, że w latach 2011-2014 nasza instytucja zrealizowała lub realizuje jako lider lub partner w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki łącznie 21 projektów (14 projektów dla uczniów szkół ogólnokształcących i zawodowych oraz przedszkoli, 7 projektów dla osób dorosłych), 1 projekt w ramach Programu Grundtvig, 1 projekt w ramach Programu Comenius Regio (jako członek konsorcjum). W projektach uczestniczyło: 3576 uczniów i 975 przedszkolaków, około 2500 nauczycieli.
Do projektów o szczególnym znaczeniu należą:
1. Projekt Przedszkole dla malucha o wartości 6954874,71 PLN
Dzięki realizacji tego projektu:
- stworzono 23 dodatkowe oddziały przedszkolne pracujące w godz. 8.00-16.00,
- zapewniono dla 975 dzieci miejsce w przedszkolu,
- dzieci otrzymały pomoc specjalistów (zaspokojenie indywidualnych potrzeb - zajęcia w wymiarze 790 godzin),
- przeprowadzono 2.576 godzin rytmiki,
- każde przedszkole, uczestniczące w projekcie zostało doposażone w sprzęt, meble i pomoce niezbędne do prowadzenia zajęć z dziećmi (m.in. laptopy, rzutniki multimedialne, place zabaw, sprzęt grający, profesjonalny sprzęt AGD, regały, szafy, szafki, leżaczki, śpiworki, zabawki, gry dydaktyczne, materiały plastyczne, instrumenty muzyczne, kąciki zainteresowań, książki, płyty itp.); kwota dofinansowania każdego przedszkola to: 54 572,73 PLN,
- utworzono nowe miejsca pracy dla 96 osób (nauczycieli i pracowników obsługi).
2. Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji o wartości 2174410 PLN
Jest realizowany w ramach systemowego projektu ORE. Stanowi odpowiedź na potrzeby przedszkoli i szkół z terenu Miasta Łodzi, których nauczyciele i dyrektorzy wskazali na brak systemowych rozwiązań w obszarze wymiany doświadczeń między placówkami i nauczycielami. Objęto nim 63 łódzkie szkoły i przedszkola.
Korzyści jakie przyniesie projekt:
- wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli i dyrektorów, np. o metody, techniki i narzędzia diagnozowania potrzeb szkoły/przedszkola,
- doskonalenie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej,
- większe zintegrowanie nauczycieli i poszerzenie zakresu współpracy wewnątrzszkolnej i międzyszkolnej,
- wyższa motywacja do skutecznego zaspokajania potrzeb rozwojowych szkół i przedszkoli jako organizacji oraz modyfikowania działań zawodowych,
- wspólne wypracowanie i wdrożenie nowych rozwiązań dydaktycznych,
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, szkołami i przedszkolami,
- upowszechnienie dobrych praktyk,
- promocja działalności szkół i przedszkoli w środowisku.
3. Projekt „Uczniowie z dysfunkcjami zdrowotnymi – wiedzieć i umieć wspierać” o wartości na blisko 400000 PLN
Dzięki realizacji projektu:
- przygotowano 120 nauczycieli do pracy z dziećmi posiadającymi dysfunkcje rozwojowe (np. padaczka, cukrzyca, niedosłuch, wada wzroku, zespół Aspergera)
- opracowano i wydano publikację dla uczestników projektu.
Wskazane projekty stanowią jedynie część realizowanych przez nas projektów. Wszystkie wymagają zaangażowania osób z doświadczeniem i pasją oraz umiejętnością pracy zespołowej, jak również koordynacji wielu działań. Projekty przez nas realizowane tworzą dodatkowe wartości – pozwalając wzmocnić potencjał merytoryczny placówek oświatowych, tworząc nową jakość rozwoju dla podopiecznych placówek, dając możliwości społecznościom lokalnym, które byłyby trudne lub niemożliwe do osiągnięcia w warunkach ich standardowego finansowania.
Warto także zwrócić uwagę na fakt, iż aplikacje projektowe oceniane były w trybie konkursowym a nasza jednostka w ramach każdego projektu jest nadzorowana, a w wyniku przeprowadzonych kontroli nigdy nie stwierdzono uchybień czy naruszeń procedur prawnych.
Wartości tworzone przez realizowane projekty są bezsprzeczne i trzeba wykazać dużo złej woli, aby pokazywać je w pryzmacie cech negatywnych. Wskazywanie poziomu czyichś zarobków bez jednoczesnego określania przypisanych obowiązków, poświęconego czasu, zaangażowania, wiedzy i doświadczenia, powinno się odnosić do braku staranności w pracy dziennikarskiej, choć trudno to nam robić, gdyż wciąż wierzymy w misję i profesjonalizm tego zawodu.
Przykro nam, że zaangażowanie w pracę na rzecz środowiska lokalnego wykorzystane zostaje w tak populistyczny sposób. Mamy świadomość, że może to powodować obniżenie zaufania do naszej placówki, ale też innych placówek podobnego typu, realizujących projekty tak bardzo przydatne otoczeniu. Nie ma nic gorszego niż niszczenie kapitału społecznego.
Z poważaniem
Janusz Moos
Dyrektor
Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
i Kształcenia Praktycznego
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 29, tel. 426783378, e-mail: wcdnikp@wckp.lodz.pl, http://www.wckp.lodz.pl